Podujatia a aktuality

Obavy z pandémie vystriedal strach z vojny a rastúcich cien. Viac ako štvrtina respondentov viac dôveruje informáciám o svete a politike od príbuzných a známych ako informáciám z médií.

Trinásta vlna výskumu „Ako sa máte, Slovensko?“ prebehla v období 24.2. až 1.3.2022. Zároveň so začiatkom zberu dát sa 24. februára začal vojna na Ukrajine inváziou ruských vojsk. Od začiatku invázie boli hlásené útoky na vojenské i nevojenské ciele a civilné obete. Väčšina západného sveta ako aj Európska únia odsúdili ruskú agresiu a zaviedla tvrdé ekonomické sankcie. Na Slovensko začali prúdiť tisíce vojnových utečencov z územia Ukrajiny. Epidémia koronavírusu bola v tomto období na Slovensku stabilizovaná, s rozšírením variantu omikron klesla závažnosť ochorenia, ale denné prírastky ako i počet hospitalizovaných ostávali na pomerne vysokých úrovniach.

Obavy z pandémie sú v porovnaní s inými hrozbami na nízkej úrovni

Najväčšie obavy respondenti pociťujú z rastúcich cien energií a inflácie (85,7 %), z vojny na Ukrajine (78,2 %) a stavu slovenského zdravotníctva (77 %). Pomerne veľké obavy pociťujú tiež z popularity extrémistických a antisystémových skupín na Slovensku (64,7 %) a z príchodu utečencov z krajín sužovaných vojnou (62,6 %). Z pandémie koronavírusu má obavy iba 44,5 % respondentov.

V porovnaní s decembrom 2021 tiež klesol počet respondentov, ktorí sa cítia byť pandémiou koronavírusu ohrození (v decembri 2021 ich bolo 31,8 %, vo februári/marci 2022 ich je iba 24 %).

Aký zdroj informácií o svete a politike je dôveryhodnejší

Respondentom sme položili otázku „Ako dôveryhodné je pre vás to, čo sa o politike a svete dozviete z televízie, rozhlasu alebo si prečítate v novinách v porovnaní s tým, čo vám o politike a svete povedia príbuzní a známi?“. Odpovedať mohli na škále od 1 – „oveľa dôveryhodnejšie je pre mňa to, čo sa dozviem z televízie, novín či rozhlasu“ po 10 „oveľa dôveryhodnejšie je pre mňa to, čo sa dozviem od príbuzných a známych“. Pre 35,2 % respondentov sú dôveryhodnejšie médiá (zrátané body 1až 4 škály) a pre 27,3 % príbuzní a známi (zrátané body 7 až10 škály), 37,5 % respondentov si pri odpovedi na túto otázku zvolilo stred škály (body 5 a 6).
Zároveň tiež platí, že respondenti, ktorí viac dôverujú pri informáciách o svete a politike svojim príbuzným a známym, výrazne menej často sledujú večerné správy v televízii, počúvajú správy v rozhlase alebo čítajú noviny (až 37 % z nich takto sleduje správy maximálne raz za týždeň, prípadne ich vôbec nesleduje). Informáciám od známych v porovnaní s informáciami z médií výrazne viac dôverujú muži a voliči strán Smer-SD, Republika a Kotlebovci ĽS-NS

Respondenti, ktorí pri získavaní informácií o svete a politike viac dôverujú svojim príbuzným a známym ako médiám, sú zároveň menej zaočkovaní, proruskejší a voličsky mobilizovanejší.

Spomedzi tých respondentov, ktorí viac dôverujú pri získavaní informácií o svete a politike svojim príbuzným a známym je zaočkovaných proti koronavírusu iba 35,2 % (pričom medzi respondentmi, ktorí viac dôverujú médiám je to 61,9 %) a zároveň viac dôverujú konšpiračným teóriám (až 71,1 % z nich súhlasí s výrokom „Skutočnosť je zväčša iná, než sa nám podsúva, svetom hýbu mocné tajné skupiny podľa utajeného scenára“, pričom medzi respondentmi, ktorí viac dôverujú médiám je to iba 25 %).

Až 45,8 % respondentov, ktorí pri získavaní informácií o svete a politike viac dôverujú svojim príbuzným a známym odpovedá, že spôsobom života, kultúrou a hodnotami je im bližšia východná Európa (medzi respondentami, ktorí viac dôverujú médiám je tento podiel len 21,9 %). Podobne platí, že až 23,1 % respondentov s väčšou dôverou v informácie od príbuzných a známych si myslí, že Slovensko by geopoliticky malo stáť na strane Ruska (a naopak na stranu Ruska sa prikláňa iba 4,5 % tých, ktorí viac dôverujú médiám).
Respondenti, ktorí viac pri získavaní informácií o svete a politike dôverujú svojim príbuzným a známym ako médiám častejšie uvádzajú, že ak by sa voľby konali budúci víkend, tak by sa ich zúčastnili (82,4 %) ako tí, ktorí viac dôverujú médiám (76,1 %).

Zoznam priložených súborov:
TS_ASMS_marec22_obavy_media.pdf ]